Az első pályázati kihívások közzététele csaknem pontosan egy évvel azután történik, hogy az Európai Bizottság előterjesztette az innovációs beruházási csomagot, amelyben hét köz-magán társulás és négy, közszektoron belüli társulás létrehozását javasolta. A partnerségek olyan kulcsfontosságú területeken fognak működni, mint a gyógyszeripar, a közlekedés, az elektronika és a biogazdaság, és értékük összesen 22 milliárd euróra tehető. A köz-magán társulást mint üzleti modellt tartalmazó javaslatokat az Európai Parlament és az Európai Unió Tanácsa is elfogadta.
Összesen 22 milliárd eurós keretprogramról van szó
A ma elindított hét köz-magán társulás révén a következő hét évben összesen 19,5 milliárd euró értékű beruházás valósulhat meg a kutatás és az innováció terén: a 7,3 milliárd eurós uniós hozzájárulás a magánszféra és a tagállamok részéről 12,2 milliárd euró értékű beruházást von maga után. E társulások, valamint a tagállamokkal létrehozott négy további közszférabeli partnerség alkotják az innovációs beruházási csomagot, amely összességében több mint 22 milliárd eurós beruházást jelent Európa jövőjébe.
Ezek a partnerségek számos területen folytatnak tevékenységet:
Innovatív gyógyszerek 2 (IMI2): célja a védőoltások, gyógyszerek (pl. antibiotikumok) és kezelések új generációjának kifejlesztése;
Üzemanyagcella- és hidrogéntechnológia 2 (FCH2): célja a közlekedés és az energiaügy területén a tiszta és hatékony technológiák piaci bevezetésének felgyorsítása;
„Tiszta Égbolt 2” (CS2): célja a számottevően kevesebb szén-dioxidot a légkörbe kibocsátó, környezetkímélőbb és csendesebb légi járművek kifejlesztése;
Bioalapú iparágak (BBI): célja, hogy a megújuló természeti erőforrások és az innovatív technológiák használata révén környezetkímélőbbé váljanak a mindennapok során használt termékek;
Kiváló Európai Elektronikai Alkatrészek és Rendszerek közös technológiai kezdeményezés (ECSEL): célja az európai elektronikai gyártási kapacitás fellendítése;
Shift2Rail: célja, hogy javítsa a vonatok és a vasúti infrastruktúra minőségét, és drasztikusan csökkentse a költségeket, a kapacitás, a megbízhatóság és a pontosság egyidejű növelése mellett;
SESAR 2020: célja az európai légiforgalmi szolgáltatási rendszer új generációjának kifejlesztése és ezáltal a légi közlekedés teljesítőképességének fokozása.
A partnerségek által kiírt versenypályázati felhívásokon részt vehetnek többek között vállalatok, kkv-k, egyetemek és kutatószervezetek is. A projektekről szakértői értékelés alapján döntik el, hogy melyek a legjobbak, azaz finanszírozásra érdemesek.